In een Sacajawea Middle School-klas van de achtste klas leest een student hardop voor uit een leerboek. Zijn klasgenoten maken aantekeningen met potlood en papier. Leraar Cindy Schwartzenberger deelt werkbladen uit die de kinderen in hun map stoppen.
Maar wat ligt er niet op hun bureau? Telefoons.
‘Ze zijn helemaal verloofd’, zegt Schwartzenberger over haar studenten.
Dat kan zeldzaam zijn voor een generatie kinderen die vaak mobiele telefoons in handen hebben gekregen voordat ze 10 jaar oud werden. Kinderen raken steeds meer verslaafd aan sociale media en hun telefoons, en het is een realiteit dat veel scholen nu net maatregelen nemen om te bestrijden.
Voor Schwartzenberger waren mobiele telefoons een constante strijd. Studenten mochten tijdens de les geen telefoons gebruiken, maar het was onmogelijk om af te dwingen wanneer telefoons in hun zakken zouden zoemen met een nieuwe sms of Snapchat-melding.
Zo kreeg Schwartzenberger een gsm-houder die aan de muur hangt en 30 zakken heeft. Als studenten binnenkomen, moeten ze hun telefoon daar neerleggen tot de les voorbij is.
Het was zo’n succes dat de hele school het beleid overnam. De Sacajawea ouder-lerarengroep kocht gsm-houders voor alle leraren. Als gevolg hiervan hebben leerkrachten minder problemen in de klas en worden minder leerlingen gedisciplineerd door beheerders voor het gebruik van telefoons.
“Ik denk dat veel scholen in het hele land misschien bang zijn om de strijd aan te gaan met het nemen van een mobiele telefoon, maar we nemen het niet echt. We zeggen alleen dat dit is waar telefoons naartoe gaan tijdens de les”, zegt Schwartzenberger .
‘Ik denk dat elke school in het land het moet doen.’
Sacajawea is natuurlijk niet de eerste school die telefoons verbiedt tijdens de instructietijd.
In februari verboden openbare scholen van Coeur d’Alene mobiele telefoons in de hele regio tijdens de instructietijd.
“Psychologen vertellen ons nu dat het een afleiding is om het op zak te hebben”, zegt Dave Eubanks, lid van de raad van bestuur, volgens de Coeur d’Alene Press.
De regel houdt in dat de telefoons van studenten moeten worden uitgeschakeld en ‘de persoon moet worden uitgeschakeld’, wat betekent in een rugzak of kluisje. Sindsdien, aldus districtswoordvoerder Scott Maben, waarderen directeurs en docenten het uniforme beleid.
‘Het maakt docenten veel gemakkelijker om met overtredingen om te gaan’, zegt Maben.
In Frankrijk verbood het hele land mobiele telefoons tijdens school. Vanaf dit jaar kunnen kinderen van 3-15 jaar geen smartphones gebruiken op schoolterreinen, op enkele uitzonderingen na.
Spokane Public Schools verbiedt telefoons niet op alle scholen. In plaats daarvan maken bepaalde klaslokalen of scholen hun eigen beleid met betrekking tot mobiele telefoons in klaslokalen. Steve Fisk, directeur van North Central High School, zegt dat de wiskunde-afdeling heeft geëxperimenteerd zonder mobiele telefoons in de klas. Bij Lewis & Clark High School zijn alle klaslokalen ‘geen telefoonzones’, zegt directeur Marybeth Smith. Maar in sommige klaslokalen laten studenten hun telefoons inleveren voor de les en sommige laten ze die in hun zak hebben. Als er een probleem is, stoppen de leerlingen de telefoon in een bruine tas en praten ze na de les met de leraar.
‘Ik dacht dat we een hoop pushback zouden krijgen, en eerlijk gezegd gingen de kinderen’ oké ‘,’ vertelde Smith vorige maand aan het schoolbestuur. ‘Ik had vandaag een kind om te zeggen:’ Weet je wat, het is zo leuk om mijn telefoon niet bij me te hebben. ”
Wat directeur Jeremy Ochse van Sacajawea overhaalde om zijn “geen telefoon” -beleid te ontwikkelen, is het negatieve effect dat ze niet alleen op de klas hebben, maar ook op kinderen in het algemeen. Hij zegt dat beheerders, docenten en medewerkers dankbaar zijn voor de hoeveelheid tijd die is bespaard bij het omgaan met disciplinaire problemen met telefoons.
‘Het was gewoon logisch voor onze school’, zegt Ochse. ‘Het paste goed.’
Ongeveer vier op de vijf tieners hebben een smartphone, volgens een marktonderzoeksbureau genaamd eMarketer. Uit een enquête van Common Sense Media uit 2016 bleek dat de helft van de tieners zich ‘verslaafd’ voelt aan hun telefoon, en driekwart de behoefte voelt om onmiddellijk te reageren op sms-berichten, berichten op sociale netwerken of andere meldingen.
Een studie gepubliceerd in het tijdschrift Computers in Human Behavior ontdekte dat studenten die Facebook gebruiken tijdens hun studie lagere puntgemiddelden hadden.
Jens Larson, vice-president voor inschrijvingsbeheer aan de Eastern Washington University, bestudeert sociale media en de invloed ervan op het onderwijs. Hij spreekt regelmatig met kinderen op Spokane-scholen over hoe ze slim gebruik kunnen maken van sociale media. Hij zegt dat gsm-houders voor studenten om hun telefoon tijdens de les in te steken over het algemeen slim zijn. Dat geldt vooral als scholen internet kunnen voorzien van andere districtgestuurde apparaten zoals laptops voor kinderen die tijdens de les kunnen worden gebruikt om sociale-mediasites uit te filteren.
‘Het is verstandig dat scholen het gebruik van sociale media op scholen beperken’, zegt hij.
Vanuit een puur academische invalshoek dienen mobiele telefoons als afleiding waardoor het moeilijk is om tijdens de les te focussen. En sociale media kunnen het leesvermogen van tieners beïnvloeden.
‘Je ziet het vaak aan de manier waarop studenten lange teksten lezen’, zegt Larson. ‘Ze concentreren zich misschien niet op lange teksten, maar erger nog, er is een onvermogen om argumenten binnen lange teksten te verbinden.’
Sommige ouders willen dat studenten tijdens de les telefoons houden, voor het geval er een noodgeval is en ze contact moeten opnemen met het kind. Maar zoals Larson opmerkt, zijn noodsituaties waarbij een ouder of voogd een student moet sms’en tijdens de les uiterst zeldzaam.
Ondertussen zijn de academische voordelen duidelijk. Uit een door het Centre for Economic Performance van de London School of Economics gepubliceerde studie bleek dat het verbieden van telefoons uit schoolgebouwen de testscores van studenten met 6,4 procent verbeterde. En het voegt instructietijd toe voor leraren – het equivalent van vijf dagen voor het schooljaar.
En dan is er het voordeel dat studenten niet dwangmatig hun sociale media-accounts controleren op alle uren van de dag. Een recent onderzoek, ook in het tijdschrift Computers in Human Behavior, bracht het gebruik van sociale media in verband met depressie en angst bij jongvolwassenen.
Dat is moeilijk te overwinnen. Wanneer scholen leerlingen verbieden hun telefoon te controleren, kunnen ze er harder op aandringen om ze thuis te gebruiken, wat voor ouders een uitdaging vormt.
“Social media is een locatie geworden”, zegt Adam Swinyard, Chief Academic Officer van Spokane Public Schools. ‘Net als de kantine, net als de kleedkamer, net als de gang.’
Voor hen niet op sociale media zijn, is net als niet met al hun vrienden aan de lunchtafel zitten. Als ze socialisatie missen, zijn ze misschien het enige kind dat daar staat zonder enig idee waar iemand het over heeft.
‘Ik denk dat dat een deel van de uitdaging is’, zegt Swinyard.
Spokane Public Schools is bezig met het overwegen van wijkbreed beleid met betrekking tot mobiele telefoons en sociale media. Dat beleid kan betrekking hebben op het informeren van studenten over aanverwante zaken zoals online pesten, misbruik en bedreigingen.
Maar als je leraren zoals Schwartzenberger vraagt, is het verbieden van mobiele telefoons in de klas een sprong die de scholen moeten maken.
‘Het eerste jaar kreeg ik wat flauwte van studenten’, zegt ze. “Maar nu maakt het deel uit van de routine. Het is wat er verwacht wordt. Er is dus geen terugval.”
Bron: Inlander